Wednesday 5 December 2012

Wang bagi operasi tambah

Bidang: Akademik » Matematik                         
Jenis Ketidakupayaan:Masalah Pembelajaran
Peringkat Pendidikan:Rendah Tahap 2 
Aras:3 (Tinggi)
Domain: Kognitif



Sukatan Pelajaran: 
8.8 Menyelesaikan masalah yang melibatkan nilai wang. 

Deskripsi Pelajaran Hari Ini: 
Operasi Tambah dan Tolak.

Objektif: 
1. Mengenali nilai wang syiling dan wang kertas dengan betul. 2. Mengaplikasi penggunaan wang bagi operasi tambah dan tolak dalam kehidupan seharian. 

Kemahiran Sedia Ada: 
Murid kenal wang. 

Analisis Tugasan/Konsep Pembelajaran: 
1. Mengenalpasti jenis wang syiling atau wang kertas. 2. Mengetahui nilai wang syiling dan wang kertas. 3. Membina ayat matematik berdasarkan operasi tambah. 4. Menyelesaikan operasi tambah. 

Bahan Bantu Mengajar: 
1. Komputer, 2. LCD, 3. Bahan Audio. 4. Contoh wang syiling dan contoh wang kertas. 5. Alatan permainan seperti kereta, van, komputer, piano dan rantai.
Deskripsi: 
1. Guru menyediakan beberapa keping wang syiling dan wang kertas di dalam kotak misteri.
2. Beberapa orang murid diminta secara rawak tampil ke hadapan untuk mengambil wang syiling dan wang
kertas tersebut.

3. Murid menyebut jenis wang yang di ambil sama ada wang syiling atau wang kertas dengan betul.

Mempersembahkan Maklumat Baru Kepada Murid


1. Guru meminta murid membuat dua kumpulan. Setiap kumpulan terdiri daripada tiga orang murid. 2. Guru membimbing murid membina ayat matematik berdasarkan operasi tambah dengan menggunakan wang kertas dan wang syiling. 


Contoh operasi penambahan bentuk lazim.

Penambahan bentuk lazim.

Operasi penambahan bentuk lazim.






 Penutup

1. Guru bertanya kepada murid tentang pembelajaran pada hari ini. Murid menjawab pertanyaan guru. 2. Murid membuat rumusan tentang pembelajaran hari ini. 3. Guru memberikan pujian kepada murid sebagai pengukuhan kerana dapat mengikuti pelajaran hari ini dengan baik. 


 

4 comments:

Good.....